Το μάθημα Στρατηγική Διοίκηση και Σχεδιασμός, εστιάζει στην θεωρία και πρακτική της στρατηγικής των επιχειρήσεων και φιλοδοξεί να δώσει το πλαίσιο μέσα από το οποίο ο φοιτητής θα μπορεί να αναγνωρίζει και να ανταποκρίνεται στις στρατηγικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις. Το μάθημα ξεκινά με ένα σύνολο από βασικές έννοιες και όρους που θεωρούνται απαραίτητα για την κατανόηση του αντικειμένου της στρατηγικής και της στρατηγικής διαχείρισης. Στη συνέχεια παρουσιάζει πλαίσια, μεθόδους και εργαλεία για τη στρατηγική ανάλυση μιας επιχείρησης, τη διερεύνηση ενός μεγάλου αριθμού στρατηγικών προβλημάτων, την δημιουργία εναλλακτικών στρατηγικών, και την διαμόρφωση σχεδίου υλοποίησης της στρατηγικής στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον. Μερικά από τα θέματα που πραγματεύεται είναι: πως η επιχείρηση μπορεί να τοποθετηθεί καλύτερα απέναντι στις δυνάμεις της αγοράς, πως μια επιχείρηση μπορεί να καινοτομήσει στρατηγικά και να "αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού" προς όφελός της, πως μια επιχείρηση μπορεί να δημιουργήσει τις μοναδικές εκείνες ικανότητες που είναι απαραίτητες για να επιτύχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και, διατηρήσει και βελτιώσει την θέση της στην αγορά. Τέλος, εστιάζει στο πώς αυτές οι στρατηγικές επιλογές 'δένονται' με τις καθημερινές δραστηριότητες της επιχείρησης, ώστε να δημιουργηθεί ένας οργανισμός με μεγάλη ικανότητα προσαρμογής στις προκλήσεις διαχρονικά.
Παράλληλα, μέσα από την παρουσίαση μελετών περίπτωσης από τον Ελληνικό και διεθνή χώρο δίνεται η δυνατότητα στους φοιτητές να κατανοήσουν τις πολύπλοκες διεργασίες που συντελούνται στο επιχειρηματικό περιβάλλον και να συμβάλλουν στην κριτική αξιολόγηση των διαφόρων μεθόδων και προσεγγίσεων που προτείνονται και εφαρμόζονται.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να κατανοούν τι είναι στρατηγική και γιατί έχει σημασία
- Να σκέφτονται στρατηγικά για μια επιχείρηση, την παρούσα θέση της, τη μακροπρόθεσμη κατεύθυνσή της, τους πόρους και τις ανταγωνιστικές της δυνατότητες, το διαμέτρημα της στρατηγικής της, καθώς και τις ευκαιρίες για την απόκτηση του διατηρήσιμου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
- Να εκπονούν στρατηγική ανάλυση σε διάφορους κλάδους και να αναλύουν τις συνθήκες ανταγωνισμού και τις ανταγωνιστικές προκλήσεις στο παγκόσμιο περιβάλλον.
- Να αναλύουν τη διαδικασία χάραξης και εκτέλεσης της στρατηγικής μιας επιχείρησης
- Να εφαρμόζουν τις έννοιες και τα αναλυτικά εργαλεία για την αξιολόγηση της κατάστασης μιας επιχείρησης
- Να κατανοούν την ηθική και κοινωνικά υπεύθυνη διάσταση της στρατηγικής μιας επιχείρησης
- Να αναγνωρίζουν τα σημεία-κλειδιά για την επιτυχή εκτέλεση της επιλεγμένης στρατηγικής και τα διαχειριστικά καθήκοντα που σχετίζονται με την εφαρμογή της ώστε να είναι σε θέση να προωθήσουν την ορθή εκτέλεση της στρατηγικής, και να λειτουργούν αποτελεσματικά ως μέλη μιας εκτελεστικής ομάδα.
Περίγραμμα μαθήματος
- Εισαγωγή - Βασικές έννοιες, ορισμοί και αντικείμενο της Στρατηγικής
- Τα εργαλεία της Στρατηγική Ανάλυσης Ι: Ανάλυση Εξωτερικού Περιβάλλοντος
- Τα εργαλεία της Στρατηγική Ανάλυσης ΙΙ: Ανάλυση Εσωτερικού Περιβάλλοντος, Πόροι & Ικανότητες
- Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα Ι: Ανάλυση και εναλλακτικές επιλογές
- Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα ΙΙ: Δημιουργία και αξιολόγηση
- Στρατηγική Ανάλυση στην Πράξη: Συμπεράσματα από μελέτες περίπτωσης
- Υλοποίηση Στρατηγικής Ι: Οργάνωση και Δομές
- Υλοποίηση Στρατηγικής ΙΙ: Συστήματα ελέγχου
- Υλοποίηση Στρατηγικής ΙΙΙ: Η Διαχείριση της Στρατηγικής Αλλαγής
- Υλοποίηση Στρατηγικής: Συμπεράσματα από μελέτες περίπτωσης
- Ειδικά θέματα Στρατηγικής για ΜΜΕ
- Σύγχρονες Τάσεις στη Στρατηγική Διοίκηση
- Σύνοψη - Παρουσιάσεις εργασιών
Η βαθμολόγηση θα γίνει ως εξής:
- Τελική εξέταση: 70%
- Oμαδική εργασία (3-4 άτομα): 30%
Προϋπόθεση για τον υπολογισμό του συντελεστή των εργασιών είναι το 5/10 στις τελικές γραπτές εξετάσεις.
Η εργασία στοχεύει στην περαιτέρω εμβάθυνση και εξοικείωση των φοιτητών με τα θεωρητικά ζητήματα που αναλύονται στις διαλέξεις και στην πρακτική εφαρμογή (case studies). Όλες οι εργασίες θα παραδοθούν στη διδάσκουσα σε ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ μορφή και εφόσον υπάρχει διαθέσιμος χρόνος θα παρουσιαστούν στην τάξη σε μορφή διαφανειών στο τέλος του εξαμήνου. Οι εργασίες μπορούν να αφορούν (α) στη Στρατηγική Ανάλυση μιας επιχείρησης όπου οι φοιτητές θα μπορούν να έχουν πρόσβαση για την αξιολόγηση της υπάρχουσας στρατηγικής της, ή (β) σε παρουσίαση ξενόγλωσσης μελέτης περίπτωση ή επιστημονικού άρθρου από τη διεθνή βιβλιογραφία.
Τα θέματα των εργασιών θα ορισθούν κατόπιν συνεννόησης με τη διδάσκουσα.
ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΤΑΙ Η ΑΝΑΛΗΨΗ ΜΕΛΕΤΩΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ, ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΜΗ-ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ Ή ΑΛΛΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ.
Η εξέταση θα γίνει με ΚΛΕΙΣΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ. Για τους φοιτητές που θα εκπονήσουν εργασία, ο βαθμός της εργασίας θα υπολογιστεί και στις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου (30%) με την προϋπόθεση ο βαθμός των γραπτών επαναληπτικών εξετάσεων είναι τουλάχιστον 5/10.
Η διδασκαλία του μαθήματος βασίζεται στα εξής εγχειρίδια:
- Β. Παπαδάκης: Στρατηγική των Επιχειρήσεων: Ελληνική και Διεθνής Εμπειρία, Τόμος Α: Θεωρία, Εκδόσεις Μπένου, (7η Έκδοση), Αθήνα 2016.
- Thompson, A. Strickland, A.J. & Gamble, J.E. (2010) Σχεδιασμός και Υλοποίηση Επιχειρησιακής Στρατηγικής, 16η Αμερικανική Έκδοση, 1η Ελληνική Έκδοση, Επιστημονική Επιμέλεια: Γ. Πολλάλης, Εκδόσεις Utopia.
Επίσης η διδάσκουσα αντλεί υλικό και μελέτες περίπτωσης από τα εξής ξενόγλωσσα βιβλία:
- Johnson G. and K. Scholes, Exploring Corporate Strategy: Text and Cases, London, Prentice Hall Europe, 2002, sixth edition.
- Grant R.M., Contemporary Strategy Analysis: Concepts, Techniques Applications, Blackwell Business, 2001, Fourth Edition.
Οι φοιτητές που θα επιλέξουν το μάθημα θα πρέπει απαραιτήτως να κάνουν εγγραφή στο eclass (http://eclass.chios.aegean.gr/) για να έχουν πρόσβαση στις διαφάνειες του μαθήματος, στις ανακοινώσεις και να ενημερωθούν για τις απαιτήσεις και τον προγραμματισμό των εργασιών